Column Nicky Roeg: Poker en het bedrijfsleven

Veel gebeurtenissen en situaties die in het poker voorkomen, komen ook voor in het bedrijfsleven. Als je gaat pokeren brengt dat een risico met zich mee. Dit geldt ook wanneer je gaat ondernemen. Je moet bij poker bewust zijn van het al uitvoerig besproken bankroll management. In het bedrijfsleven moet je opletten dat je niet teveel kosten maakt in vergelijking met je omzet. Je moet je visie richten op de langere termijn. Het gaat niet om die ene pot die je wint of om die ene klant die je binnenhaalt. Het gaat erom dat je op de lange termijn weet dat je winst maakt. Wat je bij het poker leert kan je gebruiken in het ondernemerschap en vice versa. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden. Er is dus een mooie verband tussen deze twee. Een verband dat in de toekomst nog veel belangrijker zal worden.

Ook de sponsoring van pokerspelers en pokertoernooien zal aan belang gaan toenemen. Via het poker kan een bedrijf namelijk heel goed een specifieke doelgroep bereiken. Dit kan via verschillende kanalen. Zo kan men spelers of zelfs complete toernooien sponsoren. De toernooien worden door veel pokerliefhebbers via het internet en livereports gevolgd. Bovendien worden ze uitgezonden op tv. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa en vaak ook in Amerika. Daarnaast zie je ook steeds vaker – zoals bij de European Poker Tour- dat de laatste dagen van een toernooi live via een webcast worden uitgezonden.Tel daarbij nog de enorme downloads op en You Tube plaatsingen die het programma heeft en dan kan je tot de conclusie komen dat je een gigantische groep bereikt.

Daarbij zie je ook dat de traditionele pers het steeds vaker over poker gaan hebben. De schrijvende pers heeft het over poker in interviews, maar ook over toernooiresultaten. In Amerika is dit al een tijd zo. Daar is het poker ook al veel langer een zeer goed – ik meen zelfs één van de beste – bekeken sporten op tv. Sowieso is het poker daar al veel meer geaccepteerd in de maatschappij. Dit merk je onder andere omdat de grote bedrijven het sponsoren van poker een meer dan normale zaak vinden en ook door hebben dat je daar dus een hele grote groep mee bereikt. Zo sponsort Toyota een player of the year klassement en Budweiser de World Poker Tour.

Zover is het nog niet in Nederland. Dit heb ik afgelopen week weer aan de levende lijve ondervonden. In mijn gedachten ben ik waarschijnlijk al een aantal jaren verder dan het helaas in werkelijkheid is. Ik kan nog zo goed uitleggen wat het poker inhoud en dat het toch echt een sport is, maar door het verleden wordt het poker nog steeds gezien als gokken. Ook het louche imago wat het poker nog steeds heeft helpt niet echt. Dus als je nu aan mensen uit het bedrijfsleven vraagt om sponsoring krijg je alleen maar te horen “nee, dat is gokken en daar willen wij niet mee geassocieerd worden”. Terwijl je dus puur uit goede bedoeling een goed bedrijfseconomisch voorstel neerlegt waarbij er voor beide partijen een geweldige deal inzit. Men krijgt een enorme reclame exposure waarvoor men normaal gesproken – als je het omrekent naar wat je voor tv-reclame betaald – het tienvoudige kwijt is. Als je dan ook nog een gedeelte van je gewonnen prijzengeld aanbied plus nog vele extra’s dan zal je toch denken dat het een win-win situatie is.

Maar nogmaals ik ben waarschijnlijk in mijn ideeën een aantal jaren verder dan de mensen in het bedrijfsleven. Er rest op dit moment dus niets anders dan om zoveel mogelijk het poker onder de aandacht te houden. Zo vaak en zo goed mogelijk uitleggen wat het poker inhoud. Wat je allemaal er voor moet doen en voor moet laten wil je op hoog niveau meedoen. Maar dat die tijd gaat komen dat een Heineken, Philips, of de KPN etc, enige vorm van sponsoring gaan doen in het poker is een feit. Uit deze column kan je dus opmaken dat mijn afspraak over sponsoring niet goed is verlopen. Heel veel meer kan ik hier – door contractafspraken -niet over vertellen. Het enige wat ik er nog over kan vertellen is dat alles is opgenomen voor een tvprogramma wat ergens in juli wordt uitgezonden. Tegen die tijd geef ik nog wel even aan waar en wanneer je dit kan zien. Wat betreft mijn andere afspraak van afgelopen week voor het EK lied, heb ik positievere berichten. Dinsdagmiddag hebben wij een vervolgafspraak en zoals het er nu naar uitziet gaat het echt gebeuren dat jullie de stem van Michel en mij gaan terug horen op een cd. Wordt vervolgd …

Nicky “Nickname” Roeg

Spelersprofiel Nicky Roeg

6 Comments

  1. @hans bedankt voor je reactie. ik ben 17 jaar vrij succesvol geweest in het bedrijfsleven. Op dit moment zit ik in een tussenfase waarin ik wil bekijken wat ik verder wil gaan doen. @marco ik heb je een mail gestuurd.

  2. @hans bedankt voor je reactie. ik ben 17 jaar vrij succesvol geweest in het bedrijfsleven. Op dit moment zit ik in een tussenfase waarin ik wil bekijken wat ik verder wil gaan doen. @marco ik heb je een mail gestuurd.

  3. Jammer Nicky dat het sponsorgesprek niet zo goed is verlopen. Hoop voor je dat je uiteindelijk nog een sponsor zal vinden. Zou Hotels.nl niks voor je zijn? Ben benieuwd -ook al ben ik niet zo’n fan van die Oranje-nummers- naar je EK song. Succes ermee, Dieder

  4. Jammer Nicky dat het sponsorgesprek niet zo goed is verlopen. Hoop voor je dat je uiteindelijk nog een sponsor zal vinden. Zou Hotels.nl niks voor je zijn? Ben benieuwd -ook al ben ik niet zo’n fan van die Oranje-nummers- naar je EK song. Succes ermee, Dieder

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.