2011! Een nieuw jaar, met net als altijd weer vele nieuwe ontwikkelingen, mogelijkheden en gevaren.
Kortom: tijd dus voor 11 korte voorspellingen – waar jullie mij aan het eind van dit kalenderjaar op mogen afrekenen. :)
- Het wordt het jaar waarin de nieuwe generatie Nederlandse online profs definitief afrekent met de oude garde. (Meer nog dan ze dit in 2010 reeds hebben gedaan.)
- Het wordt het jaar waarin pokersites bij bosjes zullen omvallen. (Dit volgens het aloude principe van de selffulfilling prophecy: licht teruglopende player base –› eerste onbevestigde geruchten over mogelijk financiële problemen op momenten dat daarvan nog helemaal geen sprake is –› voor de zekerheid gaan regulars alvast een flink percentage van hun account terughalen –› site krijgt daardoor inderdaad te maken met iets teruglopende liquide middelen –› berichten over deze verminderde liquiditeit bereiken langzaam de mainstream (poker)media –› totale paniek breekt nu doordat iedereen nog ‘net op tijd’ zijn geld wilt terughalen –› site gaat failliet omdat men de spelers niet meer kan uitbetalen. Plus: wanneer in 2011 bij de eerste relatief grote / betrouwbare site een zaak als dit zal hebben plaatsgehad, is het risico direct ook veel groter geworden dat er als gevolg hiervan nog meer sites zullen omvallen – omdat iedereen nu zal gaan kijken “who’s next?”.)
- Het wordt het jaar waarin we meer schandalen zullen hebben over cheating, collusion, bots of ‘expose hole cards’ programma’s dan in alle voorgaande jaren bij elkaar. (Puur omdat er steeds minder makkelijk te winnen is, en de grote winnaars van vroeger meer en meer zullen proberen via oneigenlijke middelen toch nog hun edge te behouden. En natuurlijk ook omdat de kwaliteit van deze bots & cheating software nog verder omhoog zal gaan!)
- Het wordt het jaar waarin Nederland een soort ‘Frankrijk-achtige’ constructie krijgt voor online poker. (Simpelweg omdat onze Nederlandse regering net als in het buitenland zal denken: “We doen dan wel alsof we verregaande principiële bezwaren hebben tegen het op laagdrempelige wijze aanbieden van poker. Maar het gaat ons er uiteindelijk toch vooral om dat we een aanzienlijk deel van de pokerwinsten in eigen hand kunnen houden”. Kortom: ook de staat zal gewoon lekker willen cashen – net zoals ze reeds eerder al hebben gepoogd middels de invoering van hun aan alle kanten rammelende Kansspelwetgeving.)
- Het wordt het jaar waarin vele niet-gesponsorde profs zich, in navolging van ondergetekende, vrijwel uitsluitend zullen gaan richten op binnenlandse live toernooien. (Omdat het op reguliere basis deelnemen aan buitenlandse toernooien zonder sponsor gewoon niet meer te doen is – in ieder geval niet onder de huidige belastingvoorwaarden.)
- Het wordt het jaar waarin steeds meer pokerspelers zullen kiezen voor andere activiteiten dan het actief spelen van poker, puur omdat er aan de tafels zelf niet meer voldoende geld te verdienen is. (Waarbij steeds meer jonge profs zullen kiezen voor zakelijke loopbanen buiten het poker – omdat dit voor hen op de lange termijn een veel zekerder keuze is.)
- Het wordt het jaar waarin nog meer de nadruk zal komen te liggen op huwelijken, de lifestyle van spelers en wat ze buiten de tafels al dan niet leuk vinden – simpelweg omdat het grote publiek al het gelul over handjes zo langzamerhand wel een beetje zat is. (Hoewel wij ons bij PokerCity hier vanzelfsprekend niets van aantrekken, en juist veel meer dan in voorgaande jaren zullen inzetten op strategie.)
- Het wordt het jaar waarin Poker Inside voor het eerst een groot publiek zal bereiken. (Of, meer concreet: het jaar waar onze “Poker Inside vanaf de WSOP” uitzendingen ook op het open Nederlandse net te zien zullen zijn.)
- Het wordt het jaar waarin onze eigen Gerthein Boersma ook buiten de burelen van PokerCity zal worden gewaardeerd om zijn grappen & spitsvondigheden. (Waarschijnlijk juist op een moment dat hij met grappen komt die veel platter of zwakker zijn dan zijn voorgaande RS, ML of SW persiflages – maar die voor het ‘gewone’ publiek net iets behapbaarder zijn dan deze uiterst secure imitaties uit afgelopen jaren. Dit alles volgens het bewezen principe dat iemands meest populaire kunstwerk vrijwel nooit ook daadwerkelijk zijn beste werk is.)
- Het wordt het jaar waarin PokerCity definitief de ietwat minachtende nickname “Pokerdorp” van zich zal afschudden, en verder terrein zal blijven winnen op de ‘heersende’ sites. (Met als gevolg dat nog meer dan tot nu toe, wij te maken zullen krijgen met ongefundeerde aanvallen of zwartmakerij uit concurrerende hoeken. En met als bijkomend negatief gevolg van deze groei, dat PokerCity net als andere grote fora te maken zal krijgen met een aanzienlijke hoeveelheid trolls of andersoortig puberaal afzeikgedrag.)
- Het wordt het jaar waarin ondergetekende zijn reputatie als luckbox volledig in ere zal herstellen, dit keer ook eens in de wat grotere Nederlandse toernooien. (Maar niettemin zal ik ook dit jaar de door mij zo gewenste $100,000 aan live toernooi prijzengelden bij lange na niet halen. Dat zit er simpelweg niet meer in binnen de huidige constellatie, en met mijn huidige edge.)
Zo! Welkom in 2011, zou ik zeggen. :) Het jaar ook waarin ik om de week een interessante strategiecolumn zal schrijven, met hopelijk weer flink wat interessant en controversieel werk in de beste Ace Speaks traditie. En waarin ik net als in mijn voorgaande jaren als Holland Poker Team Captain zal pogen om richting alle pokerliefhebbers zo inhoudelijk, zo benaderbaar en zo constructief mogelijk te werk te gaan. Met als doel het poker op positief-kritische wijze te blijven benaderen, en om zo te helpen deze prachtige sport onder de aandacht te houden op de wijze zoals dat m.i. hoort: soms spectaculair, meestal met een kwinkslag, vaak ook serieus of inhoudelijk… maar altijd voortkomend vanuit liefde voor het spel.
Ik hoop dat u iedere zaterdag voor uw computerscherm zult zitten voor mijn wekelijkse stukjes hier op PokerCity – en natuurlijk in real life bij het spelen van de HC toernooitjes, of de live reporting erom heen.
Een gelukkig, gezond & succesvol jaar voor eenieder die dit mooie spel een warm hart toedraagt. Veel succes dus aan de tafels – en natuurlijk ook erbuiten.









