Pokerstars reclame op Eredivsie Live, einde van het Nederlandse kansspelbeleid?

Het seizoen 2009-2010 van de Eredivisie is inmiddels al weer begonnen. Vanaf mijn vakantieadres zag ik via de satelliet iets opvallends tijdens de uitzendingen van de eigen televisiezender van de KNVB, Eredivisie Live. De KNVB kiest dit jaar voor de aanval. Nu zowel Ajax, PSV, Feyenoord en AZ allen geen nieuwe spitsen aangetrokken heeft de KNVB zelf maar de aanval gezocht. Weliswaar niet op het voetbalveld, maar in de reclameblokken van de eigen zender. Alle reclameblokken werden gevuld met de bekende commercial van Pokerstars met daarin Noah Boeken. Nu zult u misschien zeggen ” Big deal, er wordt zoveel reclame gemaakt door pokerzenders op televisie en zeker door Pokerstars”. Toch kunnen we hier spreken over een grote doorbraak. Met het plaatsen van deze advertentie heeft de KNVB namelijk openlijk de aanval gezocht tegen het Nederlandse kansspelbeleid.

Ik betoog op deze site al langer dat het Nederlandse kansspelbeleid zal gaan sneuvelen mede door de toenemende druk van de voetbalclubs en de KNVB. De advertenties op Eredivisie Live zijn een belangrijke aanwijzing dat deze druk wordt opgevoerd. De KNVB en de voetbalclubs hebben klaarblijkelijk de oorlog verklaard aan het kansspelbeleid van Hirsch Ballin.

Wat is het geval?

De online kansspelindustrie zal in de toekomst een belangrijke partner gaan worden van zowel het voetbal als van alle nieuwe media. De potentiele omvang van de online kansspelmarkt is honderden miljoenen, misschien wel 1 miljard euro groot. Een groot gedeelte hiervan zal worden besteed aan sponsoring en reclame. Online kansspelaanbieders zijn namelijk voor 100% afhankelijk van reclame . De kansspelaanbieders hebben nu eenmaal weinig onderscheidende producten en bieden feitelijk allemaal hetzelfde aanbod. Het gevecht om de spelers wordt daarom in de advertentiemarkt uitgevochten. Heel anders dan bij de offline casino’s waar vooral de lokatie bepalend is. De mediapartijen en de sportclubs kijken verlekkerd naar de gigantische inkomsten die zij in deze moeilijke economische tijden nu mislopen.

Voor de online poker, casino en sportsbetting industrie is de voetbal/sportwereld de uitgelezen markt om hun product aan te prijzen. De doelgroepen van de kanspelaanbieders en het voetbalpubliek zijn vrijwel identiek.

De voetbalclubs staan onder een continue druk van de supporters om hun inkomsten te vergroten, betere/duurdere spelers te kopen en te presteren. Winst maken en op de kosten letten is niet belangrijk. Er moeten titels worden gewonnen. Zij staan te springen om de inkomsten uit de kansspelindustrie binnen te halen. De voetbalindustrie werkt als een soort ratrace. De ene club dwingt de andere club tot het betalen van grotere transfersommen en salarissen. De clubs zijn dan ook onverzadigbaar en hebben altijd behoefte aan meer geld. Het publiek staat achter de voetbalclubs en zij kunnen  behoorlijk veel maatschappelijke druk ontwikkelen.


In het buitenland zien we dat de grootste voetbalclubs ter wereld inmiddels gesponsord worden door de online kansspelaanbieders. Valencia (Unibet), Real Madrid  (Bwin), AC Milan (Bwin) en een rits Engelse voetbalclubs verdienen inmiddels miljoenen via shirtsponsoring aan de online kansspelaanbieders. In Italie werd de kansspelwetgeving aangepast nadat AC Milan, de club van  premier Berlusconi gesponsord werd door BWIN.

Voetballanden waar reclame voor het online gokken niet wordt toegestaan zullen hun achterstanden t.o.v. van landen waar clubs  wel gesponsord mogen worden verder zien toenemen. De Eredvisie clubs beseffen dat ook. Nu nog worden zij door de TOTO afgescheept met een fooi. De TOTO doet pogingen om de achterstand op de buitenlandse aanbieders in te lopen, maar faalt hierin. Dit ambtelijke  en monopolistische bedrijf kan de concurrentie met de commerciele partijen nooit aan. De rol van de Toto in zijn huidige vorm is gewoon uitgespeeld.

De voetbalclubs hebben al eerder aangegeven gesprekken te voeren met diverse online kansspelaanbieders. Maar tot voor kort waren de TOTO en Holland Casino belangrijke sponsors van de KNVB en die waren erg fel tegen een mogelijke samenwerking van de clubs met buitenlandse aanbieders en dreigden met juridische stappen.

Nog steeds is Justitie erg agressief bezig met het sturen van dreigbrieven naar alle media die ook maar iets aan promotie doen van de online kansspelaanbieders. Onder andere de Telegraaf en Voetbal International hebben pogingen gedaan om een graantje mee te pikken van de online kansspelmarkt maar zijn onder druk toch gestopt. In vrijwel alle bussiness plannen van alle media wordt echter gesproken over de mogelijkheden met betrekking tot kansspelen.

De KNVB heeft met de advertenties van Pokerstars laten zien dat zij zich niets meer van de minister aantrekt. Al wordt er voor de koefnoen wel reclame gemaakt voor de .net versie, maar iedereen weet dat dit een ( overigens juridisch niet relevante) truc is. De minister zal op korte termijn moeten optreden tegen de KNVB en het lijkt mij dat er achter de schermen al flink over is gesteggeld. Ik ben benieuwd hoe de KNVB zal stand houden. Buitenlandse studies hebben uitgewezen dat een sportzender niet kan bestaan zonder de inkomsten van de kansspelindustrie. Voor de clubs en de KNVB is deze strijd dus van levensbelang.

De KNVB heeft een grote medestander in de wereld van de media. Kranten, radio, televisiezenders, internetsites lopen honderden miljoenen euro’s mis als zij geen kansspelen mogen promoten. Behalve de sportwereld zal ook  deze belangrijke bedrijfstak  achterop raken bij hun buitenlandse collega’s. Dit heeft dan vervolgens weer negatieve consequenties voor de ontwikkeling van de Nederlandse technologiesector. Denk aan mobiele telefonie en (glasvezel) internet. De verwevenheid tussen deze industrietakken en de sportwereld is bovendien erg groot. Het verbieden van de online kansspelen kan derhalve een grote negatieve invloed hebben op de totale Nederlandse economie omdat het een voor de Nederlandse economie belangrijke, groeiende en vernieuwende sector belemmerd in de ontwikkeling

Ik verwacht dat door de support van dit soort partijen we binnen een jaar een nieuwe open online kansspelindustrie zullen krijgen. Koning Voetbal wint namelijk altijd.

Pitboss

Pieter Salet
Pieter Salet a.k.a. 'PrinsFlip' uit Nijmegen is sinds 2009 aan PokerCity verbonden. Sinds 2017 is hij eigenaar, samen met Lars 'LarsVegas' Smeets.

1 Comment

  1. Op de keper beschouwd zijn er alleen maar verliezers als er grootschalig reclame gemaakt wordt voor de gokindustrie. Al die kids die hun helden adoreren groeien op met feitelijk iets ‘slechts’ Mondiaal verbod is beter. Wijzigde Berlusconi die wet ten favoure van zijn eigen club?

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.