Phil Hellmuth maakt reclame voor WSOP-game EA Mobile

Wie wel eens een poker-videogame gespeeld heeft, weet dat het verschil met ‘echt’ poker altijd net te groot is. De computergestuurde tegenstanders spelen slechter dan die ene tante die telkens weer aan je vraagt of een hand van vijf rode kaarten ‘ook wat is’ en zelfs de online spelers halen het niveau van een gemiddeld playmoney potje niet.

Toch blijven deze titels verkopen… en gamegigant EA ziet genoeg brood in z’n nieuwste iPhone-versie om Phil Hellmuth in te huren voor een gelikt reclamefilmpje.

Een persoonlijke anekdote. In de zomer 2005, alweer een leven geleden, zag ik Phil Hellmuth voor het eerst in levenden lijve… niet tijdens de WSOP in Las Vegas, maar tijdens de E3-videogamesbeurs in Los Angeles waar ik beroepshalve aanwezig was. Hellmuth leende toen zijn gezicht aan een web-based pokerspelletje van Yahoo, en ter plekke kon je de pokerbrat uitdagen voor een heads-upje, waarbij slechts een t-shirt met de tekst ‘I beat Phil Hellmith’ te winnen viel. Helaas was de wachtlijst voor zo’n potje ellenlang, dus moest ik genoegen nemen met het schouwspel van (andere) vissen die, doorgaans met behulp van wat lucky draws enkele fraaie bad beats aan Hellmuth uitdeelden en zo zo’n felbegeerd t-shirt bemachtigden.

Hierop liet de pokerbrat telkens weer een fikse portie behoorlijk autentiek klinkend gezeur horen, meestal vergezeld door bij benadering juiste percentuele kansen van de beat in kwestie: “Wow, you had like, only four outs there on the turn, that’s less than ten percent!” Dat werk. Ik sluit niet uit dat Yahoo aan Phil een bonus beloofd had voor iedere klaagzang, maar sowieso was het een bonus voor de toeschouwer en mogelijk voor menig winnaar een fijnere prijs dan het shirt.

Enfin, we zijn nu zeven jaar én drie bracelet-ships verder, maar Hellmuth is nog steeds in te huren voor feesten en partijen het pimpen van flauwe pokerspelletjes, getuige onderstaande commercial voor de smartphone WSOP-game van EA Mobile.

Gelukkig heeft Phil ook anno 2012 nog een greintje zelfspot, al is zijn getilte reactie in dit filmpje ietsje minder goed geacteerd dan zijn gejammer anno 2005. Ja, dat was een heel lang bruggetje, maar hé, we hebben het hier over een nieuwsbericht over Phil Hellmuth die optreedt in een reclame voor een onbeduidend pokerspelletje op je telefoon. Slow news day, dan is ’t wat je d’r zelf van maakt.

“En dan nu, dames en heren: een debiel. Een gék. Een enorme idioot. Maar! Een athletische idioot. Ik wil u voorstellen aan, ja aan wie eigenlijk: Phil. Hellmuth. Kent u die, dames en heren? Trekt alles en iedereen de zondag over de oren. Patat! Ik weet niet of ik dat zo mag zeggen, maar ik doe dat toch. Dus ja. Dus soit. Dik chapeau, sans rancune.” [/Mart Smeets]

Lars Smeets
Lars Smeets a.k.a. 'LarsVegas' uit Valkenburg is sinds 2012 aan PokerCity verbonden. Sinds 2017 is hij eigenaar, samen met Pieter 'PrinsFlip' Salet.

3 Comments

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.