Nieuwe opzet Holland Casino Series of Poker: de lezersvragen

Patrick Bennis, binnen het Holland Casino verantwoordelijk voor poker, is duidelijk: “We zien poker helemaal niet negatief. Ik begrijp niet waarom dat beeld er is. We nemen poker zeer serieus.” Het pokeraanbod van het HC heeft een ‘make over’ gekregen, die ingaat per 15 april. PokerCity’s hoofdredacteur Pieter Salet schoof aan voor een goed gesprek met Patrick Bennis. Vandaag lees je deel II van dat uitgebreide interview.

Deel I van dit interview verscheen vorige week op PokerCity en is hier te vinden. In deel II van dit interview komen de lezersvragen aan bod. Pittige vragen als ‘Waarom staat het casino negatief tegenover poker?’ en ‘waarom zijn de wachtlijsten soms zo lang?’ komen aan bod. De man die antwoord geeft is wederom Patrick Bennis, verantwoordelijk voor poker binnen het Holland Casino.

De lezersvragen

16-03-13 – 17:29 – Carpe Diem: Mijn vraag: Het Holland Casino heeft de wettelijke verplichting om een voldoende aanbod te hebben. In Utrecht kan men nog maar één doordeweeks toernooitje spelen (de 50-rebuy op maandag), terwijl er twee jaar geleden nog 4 toernooien per week op de agenda stonden. Daarnaast zijn er op een gemiddelde avond maar één of twee cashgames open, daar waar er soms 30 man op de wachtlijst staan. Moet dit aanbod niet uitgebreid worden?
Patrick Bennis: “We hebben geen wettelijke verplichting om voldoende aanbod te hebben. Wel is er de verplichting om te anticiperen op vraag en aanbod. Voor zover wij nu kunnen terugzien is er voldoende aanbod. Er zullen ooit wel eens 30 man op de wachtlijst staan, maar niet structureel. Kijk, als er iedere dag 20 man staan is het een ander verhaal. Maar wij zijn geen Las Vegas. We werken met vaste diensten. We kunnen niet even snel bellen en drie extra dealers laten komen. Dat zou mooi zijn. Minder toernooien is ook het gevolg van vraag en aanbod. Er is wel flexibiliteit op de dag zelf, maar die is minimaal.”
Pieter Salet: “Met het elektronische registratiesysteem nu ook voor cashgames, moet toch makkelijk terug te zien zijn hoeveel wachtenden er in iedere vestiging zijn op welk moment?”

Patrick Bennis: “We kunnen daar inderdaad in terugkijken. Als niet op het hoofdkantoor werk, ben ik in vestigingen om te overleggen en indien nodig in te spelen op dit soort zaken.”

17-03-13 – 10:10 – leon58leon: Goeiendag; voor grote toernooien ( qua deelnemers ) moet pokerliefhebbend Nederland naar België; Frankrijk, Duitsland en de UK. Naast het gestoei met blauwe enveloppen erna vind ik het slecht dat ik nimmer bij het HC de ambitie heb ontdekt een dergelijk tournooi in NL neer te zetten. Ik pleit ervoor een aantal keren per jaar de BIG NL te spelen.
Dit kan m.i. zelfs vrij simpel door in alle vestigingen in NL een dag 1 van een 3 daags event te plannen. ( met of zonder de re – enter mogelijkheid) De entree kan gewoon voor een haalbaar bedrag zeg 330 euro. Alle spelers spelen hetzelfde aantal levels op dag 1.
De “doorkomers”naar dag 2 spelen zaterdags in de finale vestiging waar op dag 3 de finale wordt gedraaid. Simpel, duidelijk en zeker weten veel deelnemers gegarandeerd en dus een aantrekkelijke prijzenpot; in verhouding tot de entree.

Patrick Bennis: “We vinden dit een goed punt en hebben het er al even over gehad intern. We gaan de haalbaarheid hiervan onderzoeken en waarderen de suggestie.”

17-03-13 – 12:22 – iTSReTSaM: De Dutch Open heet nog steeds OPEN… Maar zo open is het naar mijn mening niet.
Hoe kan Holland Casino mensen zoals mij die in het buitenland wonen tegemoet komen om toch deel te nemen aan de Dutch Open. Voorheen speelde ik veel HC toernooien maar ben nu dus niet meer in de gelegenheid, maar ik December wel in Nederland.

Patrick Bennis: “Volgens mij is er sprake van een verschil in interpretatie van het woord ‘open’. Dat houdt volgens mij in dat buitenlandse spelers de kans krijgen om mee te doen. ‘Open’ wil niet zeggen dat je je gewoon kunt inkopen. Bij andere sportwedstrijden zie je dat ook, zoals de Australian Open bij tennis. Die is wel ‘open’ voor buitenlandse spelers, maar dat gaat ook door middel van kwalificatierondes. We kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen in deze niet tegemoetkomen. In december zijn er wel satellites naar de Dutch Open, dat is één van de manieren om je te plaatsen voor het toernooi.

“We geloven in het concept van de Dutch Open zoals dat nu is. Vergelijk het met de Champions League. Daar kun je je ook voor plaatsen. De Dutch Open is het enige pokertoernooi in Nederland waarvoor je jezelf niet zomaar kunt inkopen. We willen de Dutch Open uitbouwen tot een succes. Nu mogen winnaars van Series of Poker toernooien, oud winnaars, de top100 van de ranking en enkele spelers die een wild card krijgen, meedoen. Met dat laatste zijn we wel uiterst voorzichtig.”

17-03-13 – 12:59 – rickybarbosa: Voor goede toernooien met mooie prijzenpotten en een goede blindstructuur moeten we inderdaad naar het buitenland. Hoe kan het dat Duitsland wel 3 daagse toernooien kan aanbieden voor 400 euro, en Holland casino dit niet kan? Als er betere toernooien georganiseerd worden komen er vanzelf meer bezoekers lijkt me!
Patrick Bennis: “Ik heb geen informatie over het aanbod in Duitsland en de organisatie daar. We hebben de laatste tijd juist flink aan onze structuur geschaafd en hebben daarover ook overleg gehad met pokeraars als Marcel Vonk en Lex Veldhuis. Wij blijven wel een casino. We streven niet naar winst met poker, maar we willen het wel kostendekkend aanbieden. Ik heb geen inzicht in salarissen/kosten in Duitsland. Wij proberen zelf kwalitatief goede toernooien aan te bieden.”

17-03-13 – 18:20 – rodebever: Hallo,
1: Goede zet dutch open in Breda te organiseren, maar daar wilde ze een toernooi organiseren met meerdere startdagen van een buy in 550 tot 750 euro met 500 man. Dit mocht niet omdat Dutch open exclusief moet zijn. Waarom is dit? Waarom mensen die recreatief spelen niet een kans geven om Nederlands kampioen te worden? Tuurlijk worden er kwalificatie toernooien georganiseerd maar niet iedereen heeft daar zin en tijd voor.

Patrick Bennis: “Breda is inderdaad een mooie locatie, misschien wel de mooiste pokervestiging. Van dat idee van een heel groot toernooi weet ik niets. Recreatieve pokeraars krijgen wel de kans om Nederlands kampioen te worden, dan moeten ze zich via satellites plaatsen. Als je geen zin hebt om in de Champions League te spelen, dan moet je niet meedoen.”

2: De starttijden zullen allemaal veranderen naar 4 uur in de middag. Waarschijnlijk vanwege de dubbele dienst van het personeel. Maar zijn jullie niet bang dat het aanbod in gevaar komt?
“De starttijden veranderen inderdaad grotendeels naar 16u ’s middags, op de Main Events na. Dat doen we om meer uniformiteit in ons aanbod te krijgen. We hebben daarbij wel gekeken naar dienstroosters, maar dat was niet ons eerste doel. We hebben gekeken hoe we zo efficiënt mogelijk een goed toernooi kunnen neerzetten. Dat gaat niet ten koste van het aanbod, dat wordt zelfs meer. Een aantal side events begon voorheen pas om 18u, dat wordt nu vroeger.”

3: Regels van mobiel gebruik waarom is dat in elke vestiging anders en waarom wordt hier niet aan gewerkt?

“Zoals ik al eerder aangaf, komt er een heldere regel voor wat betreft het gebruik van mobiele apparatuur, zodat we met onze tijd meegaan naar de normen van nu en overal dezelfde regels gehanteerd gaan worden.”

4: Het organiseren van wekelijkse toernooien hebben de vestigingen dit zelf in de hand of wordt dit ook bepaald door het hoofdbureau?

“Het aanbod van de wekelijkse toernooien dat hebben de vestigingen zelf in de hand. We hebben wel kaders aangegeven. De buy-in moet minimaal 30 euro zijn en maximaal 200. Het deelnemersveld mag maximaal 60 spelers zijn. Hierbinnen hebben ze vrijheid. We streven in het aanbod van de Poker Weekly’s ook naar uniformiteit met bijvoorbeeld dezelfde speelstructuren.”

5: Waarom staat het casino negatief tegenover poker? Misschien is dit niet zo maar dit gevoel heerst bij veel mensen. Tuurlijk verdient poker minder dan roulette of de andere spellen. Maar tijdens een toernooi week zijn er vaak minimaal 150 deelnemers per dag. Deze mensen geven naar mijn idee ook geld uit aan andere spellen in het casino. Daarnaast komt er op finale tafels best wat publiek af. Ik vraag mij dan af of het niet zo is dat tijdens een toernooi week het casino in totaliteit meer omzet/winst draait dan in de andere weken?
Ik kan begrijpen dat sommige vragen niet zomaar beantwoord kunnen worden maar ik vraag mij gewoon af hoe er gedacht wordt op het hoofdkantoor over poker en de strategie dan wel het doel hiervan.

Patrick Bennis: “Waarom is dat beeld er dat het casino negatief staat tegenover poker? Ik kan niet in een vestiging komen of er is een enthousiaste brush aanwezig en enthousiaste dealers. Bij de Series of Poker werken de brushes ontzettend lange dagen, er wordt hard gewerkt. Ik begrijp het negatieve beeld niet, ik vind dat jammer.”
Pieter Salet: “Ik vermoed dat een aantal incidenten in de afgelopen jaren verantwoordelijk zijn voor dat beeld. Neem bijvoorbeeld de keren dat wegens de sluitingstijd een toernooi werd afgeraffeld.”
Patrick Bennis: “Dat begrijp ik wel. Ik zie dat als leermomenten om te komen tot een goed product. We zien poker zeker niet negatief. Nogmaals, anders zat ik hier ook niet. We nemen poker zeer serieus. Poker genereert bezoekersaantallen en qua media-aandacht is poker ook sexy. Poker is hartstikke mooi om mee te adverteren en om aan te bieden. We hoeven geen winst te maken op poker, maar kostendekkend willen we het wel aanbieden. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets als negatief wordt beschouwd. We willen succesvolle toernooien aanbieden die uitverkocht zijn en waar spelers het naar hun zin hebben.”

17-03-13 – 20:19 – manufactum:
Zal je ooit weer kunnen zien hoeveel plaatsen beschikbaar zullen zijn, Bij de optie reserveer. Of is dit iets wat altijd zo blijft?

Patrick Bennis: “We zien op dit moment geen aanleiding dit te veranderen. Wat we zagen was dat er wel potentie was om toernooien vol te krijgen, maar dat gasten gingen wachten met inschrijven en keken hoe de inschrijving liep. Dat willen we niet meer, sinds de maatregel zien we ook weer een toename in het spel.”

17-03-13 – 21:09 – WouterG:
De indruk is dat het HC poker als verliesgevend ziet, volgens sommige is dat is zelf door HC medewerkers zo uitgesproken. Is poker verlies gevend als je extra inkomsten bij horeca, andere spelen en gratis reclame in media meetelt? En zo ja, is er wel eens gedacht om enkele %% uit de prijzenpot te halen zoals dat bij bijv. sommige ETPs het geval is?
Uit de media hebben we begrepen dat het HC online ambities heeft die eind 2013 al met play money van start zouden moeten gaan. Wat zijn de ambities van het HC voor online poker en kunnen we eind 2013 al freerolls naar live toernooien verwachten?
Als het HC real money online poker gaat aanbieden hoe denken ze dan het te kunnen opnemen tegen online poker reuzen als Pokerstars, Full Tilt, Partypoker enz. als deze ook legaal in Nederland opereren?
Patrick Bennis: “We kijken wel degelijk naar spin-off. We zien poker niet als verliesgevend of winstgevend. We zien poker als een product waar vraag naar is en wat we mooi vinden om aan te bieden. We proberen dat kostendekkend te doen. Wat betreft de % uit de prijzenpot: Daar wordt over nagedacht, maar nog niet heel concreet. Het is bij ons bekend dat dat in het buitenland gebeurd, we hebben dat in behandeling. Over het online gebeuren heb ik niet heel veel te melden. Mocht het zover komen, dan weten we nu nog niet hoe, waar, wat en in welke vorm. Dat is nog niet onderzocht. We wachten op Den Haag, hoe het gaat lopen weet niemand op dit moment. Misschien krijgen we wel geen vergunning, het ligt allemaal nog open.”

18-03-13 – 08:42 – Brownydalton:
1. Zijn er nog plannen voor tournooien met grotere deelnemervelden? De tournooien met 100 plaatsen zitten altijd vol, dus er moet markt zijn voor een groter speelveld. Enkele echt grote tournooien met een lage buy-in zijn voor meer recreatieve spelers wellicht interessant.

Patrick Bennis: “Een soortgelijke suggestie werd in een eerdere vraag ook gedaan. We vinden dit een goed punt en hebben het er al even over gehad intern. We gaan de haalbaarheid hiervan onderzoeken en waarderen de suggestie.”

2. Wat gaat holland casino doen voor spelers die graag andere tournooivormen als NLHE spelen, zoals bijv. omaha (evt hi/lo), stud, horse of mixed plo/holdem? in iedere grotere buitenlandse serie zijn hiervoor meerdere opties, maar in nederland kunnen alleen de omahagfans 2x/jaar (!) aanschuiven voor pot limit omaha in een (relatief) dure rebuy? dit is voor een monopolist te weinig naar mijn mening.
“Er wordt op dit moment niet nagedacht over het aanbieden van andere varianten dan NLHE. Andere varianten zijn niet populair genoeg. Bij de Utrecht Series of Poker kwamen ik meen 36 spelers voor een €220 PLO rebuy toernooi. Het verleden heeft wel bewezen dat daar geen vraag naar is. Bij de Series zijn er vaak wel PLO cashgames en in Rotterdam willen ze beginnen met een wekelijkse PLO tafel. Voor toernooien is de markt niet groot genoeg om dit aan te bieden. Als er al 36 man voor PLO komen, dat zitten bij de andere varianten Marcel Lüske en twee vrienden aan tafel en verder niemand. Dat er bij de Series wel PLO cashgames worden aangeboden, is ook vraag en aanbod.”

3. Is het wellicht een idee dat er ook een klassementsserie gedaan wordt per vestiging/over alle vestigingen over bijv een weektournooi, of een maandelijks terugkerend tournooi?

“Er zijn wat rankingtoernooien per vestiging, daar zijn ze vrij in. Verder hebben we hier geen plannen voor om dit landelijk te regelen. De vestigingen hebben hierin vrijheid.”

4. maandtournooien nog een optie per vestiging? (bijv 1e zaterdag /maand A’dam, 1e zondag zandvoort, 2e zaterdag scheveningen etc.) deze zouden dan een iets betere structuur kunnen hebben dan de week/avondtournooien en evt ook een afwijkend format/buyin. de avondtournooien zijn vaak halverwege de avond verworden tot een push/fold spelletje.

“We hebben nu de Series of Poker en de Poker Weekly’s in de vestigingen. We zijn nu aan het bekijken of nog losse eendaagse toernooien willen toevoegen op bijvoorbeeld feestdagen. De wekelijkse opzet wordt verder niet veranderd, we streven naar maximaal drie weekly’s per vestiging. Dat het verwordt tot een push/fold spelletje ben ik niet met je eens. Je hebt uiteindelijk wel vier of vijf uur zitten kaarten voor €50+€10 fee. Maar het toernooi moet wel weer op tijd klaar zijn voor sluitingstijd.”

5. Vraag aan HC voor de ‘community’: Wat heeft HC van de pokerspelers nodig om het voor HC aantrekkelijker te maken het aanbod uit te breiden, aan te kleden etc?

Patrick Bennis: “Meer spelen!
Pieter Salet: “En wellicht klachten melden. Nu het Holland Casino met jou een gezicht krijgt als het gaat om poker, weet iedereen waar ze terecht kunnen met vragen/klachten/opmerkingen.”
Patrick Bennis: “Als mensen ideeën of verbeterpunten hebben, meld het alsjeblieft. Ik zeg niet dat we het overnemen, maar we kijken serieus naar ieder idee. Onze ambitie is om steeds beter te worden en hulp van de spelers is daarbij welkom. We hebben graag feedback van de gasten.”
Pieter Salet: “Is het een idee om dan na een pokertoernooi de spelers een mail te sturen om een korte enquête in te vullen over het toernooi en de betreffende vestiging. Als ik een pizza online bestel – erg herkenbaar voor veel pokeraars- krijg je een paar uur later een mailtje of je je mening over de pizza en afhandeling wil geven. Dat lijkt me bij poker ook te kunnen.”
Patrick Bennis: “Dat is interessant om eens naar te kijken. Het werkt twee kanten op. Als spelers hun klachten niet aan het HC kenbaar maken, dan weten we er dus niet van. Als ik het wel weet, kan ik of proberen dat te verbeteren, of uitleggen waarom het zo werkt. Neem als voorbeeld de broodjes. In Rotterdam moet je die als speler zelf boven halen bij Take Five en kun je ze niet aan de pokertafel bestellen. Dat zorgde voor irritatie. Maar we hebben daarvoor gekozen in Rotterdam, omdat we klachten kregen over de broodjes. Het was koud, er zat geen mosterd bij of noem maar op. Toen hebben we besloten dat mensen ze daar zelf kunnen bestellen en dan wordt het direct vers gemaakt. Dan is het product altijd precies naar wens en dat zien we natuurlijk het liefste.”

Dat waren de lezersvragen. Patrick, namens de pokercommunity bedankt voor dit interview. Mochten er naar aanleiding van het artikel nog vragen zijn, dan weet ik je te vinden. “Graag gedaan. Dit zouden we vaker moeten doen. Eens per half jaar bijvoorbeeld.”

Pieter Salet
Pieter Salet a.k.a. 'PrinsFlip' uit Nijmegen is sinds 2009 aan PokerCity verbonden. Sinds 2017 is hij eigenaar, samen met Lars 'LarsVegas' Smeets.

33 Comments

  1. Het antwoord op carpe diem is echt een waardeloos antwoord. Hij heeft hier wel degelijk een punt. de 50 (vroeger 100) rebuy waren steevast op maandag en donderdag uitverkocht met 60 man. Op zondag de 110 fo was ook altijd uitverkocht. Je zou hier zelfs wekelijks zeker de 80 man halen. In de weekenden liepen er vaak 5 cashtafels. Waarvan een 2-4 limit, diverse 2-2nl en een enkele hogere limiet. Die vraag is er nog steeds maar niet de spec de hogere limieten maar zeker wel de lagere. Gros vd pokerdealers waren studenten en die zijn er allemaal uitgeknikkerd vanwege de kosten. Niet vanwege dat er te weinig spelers zou zijn.

    Ik snap het antwoord op deze vraag dus echt compleet niet en heeft voor mij een hoog bullshit gehalte…..

  2. Waar ik in deel 1 nog het gevoel had dat dhr. Bennis wel de goeie richting uitging met zijn antwoorden, ging het hier volledig fout. Good game, HC.

  3. Hoe goed ze ook hun best doen (of proberen te doen) poker hoort niet thuis in het Holland casino!

    Het wordt tijd dat speciale pokerclubs open kunnen (natuurlijk wel op licentie)die alleen gericht zijn in het aanbieden van poker.

    Het Hc zit met teveel balast uit het verleden waardoor oa de kosten veels te hoog zijn (lokatie, personeel)om poker rendabel te maken.

    Voor mij blijft Dtd een mooi voorbeeld van hoe het wel kan.

  4. Ik heb het idee dat Patrick Bennis behoorlijk uit zijn nek kletst en zieltjes probeert te winnen. Hij is ‘weggepromoveerd’ naar het hoofdkantoor en dat is voor velen een raadsel. In al die jaren dat hij het voor het zeggen had in Rotterdam heeft hij er een grote bende van gemaakt.

    Vele spelers zochten andere oorden op omdat er bewust geen cashtafels werden geopend. Gedurende langere periode was de regel: maximaal 1 2/2 tafel, zelfs al stonden er 30 man op de wachtlijst. De veelal slecht bezochte toernooiweken voor een grote stad als Rotterdam spreken ook boekdelen en zijn dedaine gedrag spreekt ook niet in zijn voordeel.

    Daarnaast is het de pokerspelers in die periode meermaals duidelijk gemaakt dat poker niet zo boeiend was voor het casino. Naar aanwijzingen, tips dan wel klachten van regulars werd niet of nauwelijks geluisterd.

    Het mag geen toeval zijn dat de Rotterdamse pokerpit onder de huidige pokermanager Ruud ineens beter begint te draaien en toernooien beter bezet. Meerdere tafels worden tegenwoordig geopend en pokerspelers die meer tevreden. Er wordt door hem wél naar ideeën geluisterd. Hij komt zelf met initiatieven en bespreekt dit met de Rotterdamse regs. Met de input die vanuit de community wordt gegeven, wordt daadwerkelijk wat gedaan. Zodoende zijn vele Rotterdammerse pokerspelers blij dat Patrick ‘weggepromoveerd’ is, echter of dat positief is voor poker beminnend Nederland als geheel is maar de vraag…

  5. Geen structurele wachtlijsten? Ik denk dat deze meneer nooit op vrijdag of zaterdagavond in het casino is geweest… Alleen maar wachtlijsten bij het poker. Sluit me verder aan bij de bovenstaande reacties.

  6. De verandering van het online registreren voor de toernooien vind ik wel een verbeterpunt, mensen wachten niet tot het laatste moment waardoor anderen die van verre moeten komen niet inschrijven bij te weinig animo. Nu schrijft men op tijd in om zeker van deelname te zijn. Echter vind ik dit bij de cashgames wel een groot nadeel. Dit werkte eerst perfect, men kon zien hoeveel plek van de 10 beschikbare plaatsen er nog waren. Nu gaan mensen juist al heel vroeg inschrijven terwijl ze niet zkr weten of ze wel gaan. Waardoor het op tijd al vol zit en als men ’s avonds bij de pokerpit aankomt er maar 5 man zijn. En mensen die wouden spelen niet komen omdat ze zoveelste op de wachtlijst stonden. Dit zou ik graag weer veranderd zien waarop iedereen kan zien hoeveel plek er nog is, om er ook zkr van te zijn dat de mensen die ingeschreven staan ook daadwerkelijk komen. Ook moet het niet moeilijk zijn er een annuleringsknop op te maken zodat mensen die zich in hebben geschreven onverwachts alsnog verhinderd zijn zich kunnen afmelden. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen dit doet maar men kan 1 waarschuwing geven en bij een 2de x zonder annulering komt met automatisch op de wachtlijst.

    Ook een algemene regel voor telefoongebruik zou er eindelijk is door moeten komen, ene casino wel andere neit. In sommige vestigingen mag men de telefoon gebruiken als men niet in de hand zit, doe je dit wel word je hand dood verklaart, dit is een simpele regel en werkt perfect! Men kan toch geen informatie doorspelen naar anderen tijdens de hand, simpelweg omdat t niet toegestaan is je telefoon te gebruiken.

    Persoonlijk had ik ook liever de begintijden vroeger gezien, 1 of 2u. Dit was vorig jaar Oktober zo ook in Breda en werkt veel fijner. En niet dat geneuzel over die shiften, als men poker beter wil maken voor de consument moet men eerst daar maar is mee beginnen en er niet op te bezuinigen. Spelers en aanhang zorgen er wel voor dat die uren wel uitbetaald kunnen worden doormiddel t nuttigen van consumpties en het spelen van ander spelaanbod. Je kan hierdoor ook de structuren nog wat beter aanpassen.

  7. We hebben geen wettelijke verplichting om voldoende aanbod te hebben. Wel is er de verplichting om te anticiperen op vraag en aanbod

    Ingestudeerd en voor de spiegel hardop geoefend, dit is toch een contradictie?
    De monopolist moet bij ontstaan wachtrijen terstond ingrijpen om diezelfde wachtrij weer snel weg te krijgen ongeacht of dat nou winst of verlies veroorzaakt…

  8. Erg teleurstellend!! Veel vragen hebben helemaal geen duidelijk onderbouwd antwoord. 🙁

  9. De heer Bennis is weer zo,n typische burocraat die totaal geen idee heeft wat er zich in de vestigingen afspeelt. In het geval van HC Utrecht lijkt het wel of deze man op een andere planeet leeft of gewoonweg liegt. De €110 zat altijd vol met 60 man en een dozijn instromers. Tja, als je er dan persooneel gaat uigooien kom je inderdaad dealers te kort. Het is een schande dat een stad als Utrecht maar 1 toernooi per week heeft. Ik zou zeggen; niet meer aan het woord laten deze man.

  10. Wat kunnen wij doen als speler: Meer spelen

    Leuk gezegd, maar als er morgen meer spelers komen is het in eerste instantie NEE wat je hoort van HC. De heer Bennis zegt zelf al dat HC geen Las Vegas is waar ze actief kunnen inspelen op vraag en aanbod. Beetje stom om dit zo te zeggen dan.

    Met weemoed denk ik nog terug aan de eerste keer dat ik de DOM Classics speelde. Plaats voor 300 personen en instroom en dat voor €330,- En daarbij nog een gratis sleutelhanger en aansteker ook. Voor iedere dealer die vrijkwam werd een cashgame opgestart. Zelfs buiten de pokerpit stonden verscheidene cashgame tafels. Toen werd er echt ingespeeld op vraag en aanbod.

    Voor mijn gevoel werd het vanaf dat moment ieder jaar slechter, terwijl ik juist zat te wachten op verbeteringen. Misschien dat het toen zo goed ging, omdat er nog niets vanuit ‘het hoofdkantoor’ geregeld werd.

  11. Andddd here we go again…kan alles wel gaan herhalen, zowel wat anderen hier voor me al zeggen, als wat ik zelf in grote uitgebreide en onderbouwde emails en brieven al heb laten weten. Na 8 jaar is hierin niets veranderd, men doet continue voorkomen alsof er geluisterd wordt maar ondertussen veranderde er niets en blijkt het luisteren slechts bedoeld om de spelers hun mond te laten houden…

    Wachtlijsten niet structureel noemen is of getuigen van gigantische onwetendheid of onkunde, of liegen. In beide gevallen heb je niets te zoeken in een leidinggevende functie. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor Rotterdam, maar sowieso ook voor Utrecht en Amsterdam…

    Je kunt jezelf ook eens de vraag gaan stellen, wat doen wij nou fout? Waarom heeft elke grote stad in Europa waar een casino is, dagelijks een goed draaiende hogere limiet? Waarom heeft Amsterdam opeens maximaal 1x per maand een 5/5NL en nooit meer iets hogers? Hoe hard faal je dan als organisator? Elke tweederangs-stad in europa waar een casino is, draait hogere games dan 2/2NL maar in Amsterdam krijgen we het niet voor elkaar…

  12. Vraag en luister, naar je klanten. Net zoals in elke andere bedrijfstak. Dit gaat echt wederom nergens over, en dat is iedere keer hetzelfde. Je kan tientallen gesprekken voeren over toernooistructuren en starttijden, maar je kunt ook gewoon luisteren naar wat je vaste klanten te zeggen hebben. Dan heb ik het dus over de mensen die elke week meerdere dagen komen spelen, de mensen waar je structureel geld aan kunt verdienen. Al deze mensen klagen over zoveel dingen al jarenlang, er is nooooooit iets veranderd. Sterker nog, dingen worden alleen maar vervelender, meer regeltjes, meer domme onzin waar een casino misschien op zit te wachten maar de pokercommunity niet. En dat zijn echt simpele dingen: Waarom TV’s met voetbal weghalen in de pokerroom? –gevolg, elke keer als er een leuke wedstrijd is zijn de toernooien een drama en zitten er 30 man in de pokerroom ipv 80-100….je zou eens geld willen verdienen, die andere 7 dealers zitten niks te doen hoor? Waaaaarom geen capuchon mogen dragen aan een pokertafel, of een korte broek, of een hippe spijkerbroek met gaten erin….Je zal eens die toeristen binnen willen halen die echt niet in hun zondagse outfit door de stad lopen, stuur ze eerst terug naar hun hotel en ze komen niet meer terug hoor… BAH geld, wat moet je ermee?

    echt hoor, ik wilde eerst zeggen dat het echt tof is dat iemand vanuit HC reageert, maar is er nou echt iemand die hier wat mee opschiet? Leuk initiatief weer van pokercity, maar jammer dat HC met de bekende bullshit komt.

  13. Nice Jacco… Ik had niet echt zin om zo’n lang stuk te schrijven maar je haalt me de woorden uit de mond! En dan alleen nog een klein percentage van wat er over te zeggen valt. Maar neem aan dat jij ook nog wel meer hebt maar er ook wel klaar mee bent.

  14. Dat electronisch registratiesysteem, werkt dat trouwens nu wel dan? Kom bijna niet (meer) in andere vestigingen, maar in Amsterdam werkte het lange tijd uberhaupt niet, of tenminte, het werd niet gebruikt. En ook nu nog zie ik gewoon de brush je naam op een a4’tje schrijven en niet in de computer… Dus ook durf ik wel weer ‘i call bullshit’ te zeggen.

  15. Die laatste vraag is ook een mooie trouwens…Als je je broodje via een ober besteld, wiens werk het toch is om een bestelling gewoon door te geven aan een kok, de bestelling verkeerd doorgeeft, dan is de oplossing maar dat je dan zelf je broodjes moet gaan halen? Sorry hoor, maar komop…

    Laten we in het restaurant anders ook even allemaal persoonlijk naar de kok lopen, straks komt de bestelling niet goed door of blijft het een kwartier staan en krijg je koud eten!

    Bovendien begint het antwoord op die laatste vraag, met dat spelers hun klachten niet kenbaar maken…Nog zoiets waar je als frequente klant echt heel geirriteerd van raakt als je dat leest. Er zijn wekelijks klachten, en ik heb persoonlijk meerdere malen mijn best gedaan om aan allemaal verschillende mensen een rustig goed onderbouwd verhaal te vertellen van wat er beter kan en hoe, of om uitleg te vragen. Via de telefoon, via de mensen in HC Amsterdam en via de email. nog NOOIT is er een serieus antwoord gekomen, en bijna al die dingen zijn nog steeds hetzelfde.
    Het is echt lastig om iemand serieus te nemen als er dit soort dingen als antwoord staan.

  16. @JaccoH waarom er in casino Amsterdam geen “hoge” limieten meer wordt gespeeld is toch duidelijk.
    Omdat men tegenwoordig overal in AMsterdam wel terecht kan voor zo’n game. Daar waar de rake lager is, (meestal) gratis parkeren, gratis eten en drinken

  17. Ongelofelijk dit, het lijkt wel een politiek woordvoerder deze man: geeft totaal geen antwoord op de vraag. Sluit me verder volledig aan bij Jacco, als het HC beter wil luisteren naar zijn klanten nodig dan Jacco een keertje uit op het hoofdkantoor. En stap alsjeblieft eens van die overlegcultuur af en spreek gewoon intern af om minstens 1 structurele verbetering per maand te bewerkstelligen. Zoveel moeite hoeft dat niet te kosten en volgend jaar heb je als het goed is meer én tevreden klanten. En breng het wekelijkse toernooi in Utrecht terug, onzin dat de vestiging zelf heeft besloten hiermee te stoppen natuurlijk. Zat altijd vol en dealers/floor vonden het allemaal ook leuk om te doen.

  18. Het ontbreken aan echte aandeelhouders kweekt natuurlijk wel zwak vlees, zeker in deze tijd van krimp en teruggang. Het spel poker is simpelweg te complex voor HC, alles draait om het kostenplaatje ipv verruimen spelaanbod. Er zijn genoeg bedrijven en ondernemers die maar wat graag in de pokermaterie willen duiken(De Klant is absoluut Koning) en gewoon kunnen plussen op aanbieden simpele expoitatie en maximale service, de komende 4 maanden worden cruciaal voor HC…

  19. Laatst op maandagavond rond de 30 man op de wachtlijst voor cash maar dealers werden naar huis gestuurd. Reden: orders van het hoofdkantoor.
    En eigenlijk is dat elke week. Als je elke week de mogelijkheid hebt om een extra cashtafel open te doen en je doet dat niet dan gooi je geld weg.

    Met verbazing dus weer deze antwoorden zitten lezen en kom ook maar tot 1 conclusie: men weet of wil gewoon niet weten wat er op de werkvloer gebeurd.
    Ga 1 maandagavond naar Utrecht, luister naar de brushes en dealers en je pakt zo 50k per jaar extra.

  20. Mooie reacties jongens. Alles is al gezegd. Ben t er volledig mee eens. Wat een trieste antwoorden en wat een trieste bedrijfsvoering. Echt geen flauw benul hoe je een casino runt. 1 voordeel: Hij kan niet meer zeggen dat ie niet wist dat pokerspelers ontevreden zijn.

  21. @Suitkees ook daar ligt precies het probleem want wat is nou 50k extra per jaar voor het Hc?
    En kom ik weer op het verhaal poker hoort niet in Hc!

  22. “We zien poker helemaal niet negatief. Ik begrijp niet waarom dat beeld er is. We nemen poker zeer serieus.” Het pokeraanbod van het HC heeft een ‘make over’ gekregen, die ingaat per 15 april.””””

    Wat een praatjesmaker, ik kan het mis hebben, maar wat houd die “make over” nou precies in? het is alleen maar verdediging van het huidige armzalige pokerbeleid (oude wijn in nieuwe zakken), poker wordt helemaal niet serieus genomen in hc, voor de leuke toernooien met goede structuur(zowel blinds als payout) moet je toch echt de grens over,
    en over de wachtlijsten bij de cashgames maar niet te spreken, het is een vastgeroeste bende, zal blij zijn als de casino’s eindelijk geprivatiseerd worden!

  23. @NICKNAME Als HC zou ik voor 50k voor 1(!) extra tafel in 1 casino mijn neus niet ophalen. Zo goed gaat het niet met ze.
    Poker zou wel degelijk in het HC passen alleen dan moeten ze er niet hun neus voor ophalen. Het management heeft niks met pokerspe

  24. Waar is mijn antwoord op deze vraag:

    Tuurlijk verdient poker minder dan roulette of de andere spellen. Maar tijdens een toernooi week zijn er vaak minimaal 150 deelnemers per dag. Deze mensen geven naar mijn idee ook geld uit aan andere spellen in het casino. Daarnaast komt er op finale tafels best wat publiek af. Ik vraag mij dan af of het niet zo is dat tijdens een toernooi week het casino in totaliteit meer omzet/winst draait dan in de andere weken?
    Ik kan begrijpen dat sommige vragen niet zomaar beantwoord kunnen worden maar ik vraag mij gewoon af hoe er gedacht wordt op het hoofdkantoor over poker en de strategie dan wel het doel hiervan.

    Voor de rest, precies wat andere mensen hier zeggen. Vind sowieso gek dat zovaak de tekst voorbij komt ja ordes van hoofdkantoor, mag niet van hoofdkantoor etc. Ik denk dat als het hoofdkantoor enkel controleert en de vestigingen vrijheid hebben, de vestigingen veel beter zullen draaien.

  25. Even een berekeningetje indien ze het maar iets beter aanpakken m.b.t. de cashgames:

    150 rake per uur (of is dit teveel?), 2 tafels open, 6,5 uur per avond, 13 vestigingen, 364 dagen per jaar = 150 x 2 x 6,5 x 13 x 364 = 9.227.400
    Kosten dealers 25 euro per uur?
    25 x 2 x 6,5 x 13 x 364 = 1.537.900
    winst: 9.227.400 – 1.537.900 = 7.689.500

    Oke ik ga voorbij aan de kosten voor een werkplaats, huur/aflossing pand ed. maar toch.
    Ik wil best eens gaan praten met het HC om bijvoorbeeld in Nijmegen de pokerpit elke avond te huren en eigen dealers daar neer te zetten. De catering mogen ze dan blijven verzorgen..

  26. @Loetje: De dealers kosten echt veel meer.
    Om over de chefs, brushes en SO’s maar niet te praten.

  27. Vergeet niet dat het allemaal officieel moet, een groot bedrijf is en onder toezicht staat. Dingen als pokerpit huren is natuurlijk onzin.

    Verder vergis je je gigantisch in de kosten, maar dat is niet het punt. Die overhead kosten zijn er sowieso al, die tafels staan er sowieso al, en de brush staat er ook sowieso al.
    Het gaat, op dit punt tenminste, om het feit dat er continue lege tafels zijn en grote wachtlijsten. Als je dan echt denkt dat je je bedrijf gezonder krijgt door nog meer mensen eruit te gooien ipv nieuwe aan te nemen, dan had je beter je VMBO school af moeten maken als bestuurder zijnde. Gooi twee of drie extra tafels open, enige extra wat je nodig hebt zijn drie of vier extra dealers. Die kosten een stuk meer dan 25p/u, zal eerder richting de 50p/u gaan als je alles meetelt. Maar afhankelijk van wat voor tafel er open gaat, kom je qua rake ook tussen de 100-250 p/u uit. Simpel rekensommetje om te zien dat je geld laat liggen, hoeveel het precies is kunnen we als buitenstaander niet zeggen.

    En ik zeg het nog maar eens: Probeer eens te experimenteren met een chiprunner en gebruik de bak aan tafel alleen als wisselgeld. Kost je 1 salaris extra per uur (of 2 salarissen dan met het huidige pauzebeleid :P) , laat elke tafel een stuk meer handjes per uur draaien en scheelt zoveel ergernis bij de spelers. Ook hier pak je direct een flinke winst op.

    Zorg voor een systeem waarbij je als speler jezelf op de wachtlijsten zet, hebben bijna alle serieuze casino’s in Europa en in de V.S. ook. Heeft de brush een stuk meer tijd om op te letten op transfers en andere dingen die nu zo vaak mis gaan. Heb je zelfs misschien een brush minder nodig, kan die weer gaan dealen – hup tafel extra open!

  28. Waarom de pokerpit niet outsourcen?
    Bij de belastingdienst moet het ook officieel en staat ook onder toezicht. Denk je echt dat de aangiftes door vaste medewerkers worden beoordeeld? Daar worden ook gewoon externe partijen voor ingehuurd. IT? ook extern.
    Waar een wil is, is een weg..

  29. @JaccoH Goede punten, helemaal mee eens.
    Als ze dat zouden oppakken dan laten ze zien dat ze poker serieus nemen en zullen er ook geld mee gaan verdienen. Maar ik vermoed dat ze er op het hoofdkantoor heel anders over denken.

    Pokerspelers zijn

  30. HAHAHA…de weekly toernooien zijn geen push/fold spelletjes zegt ie. HAHAHA. heeft ie dus nog NOOIT gespeeld dan. ELKE keer bij laatste 2 tafels t/m heads-up onder de 10 bb’s average. Zelfs vaker ca. 7 bb’s. Wat een grapjas, die Bennis

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.