LIVE REPORTING POKERNIEUWS

 

Patrick Bennis, binnen het Holland Casino verantwoordelijkvoor poker, is duidelijk: “We zien poker helemaal niet negatief. Ik begrijpniet waarom dat beeld er is. We nemen poker zeer serieus.” Het pokeraanbod vanhet HC heeft een ‘make over’ gekregen, die ingaat per 15 april. PokerCity’shoofdredacteur Pieter Salet schoof aan voor een goed gesprek met PatrickBennis. Vandaag lees je deel II van dat uitgebreide interview.

Deel I van dit interview verscheen vorige week op PokerCity en is hier te vinden. In deel II van dit interview komen de lezersvragen aan bod. Pittige vragen als ‘Waarom staat het casino negatief tegenover poker?’ en ‘waarom zijn de wachtlijsten soms zo lang?’ komen aan bod. De man die antwoord geeft is wederom Patrick Bennis, verantwoordelijk voor poker binnen het Holland Casino.

De lezersvragen

16-03-13 – 17:29 – Carpe Diem: Mijn vraag: Het Holland Casino heeft de wettelijkeverplichting om een voldoende aanbod te hebben. In Utrecht kan men nog maar ééndoordeweeks toernooitje spelen (de 50-rebuy op maandag), terwijl er twee jaargeleden nog 4 toernooien per week op de agenda stonden. Daarnaast zijn er op een gemiddelde avond maar één of twee cashgames open, daarwaar er soms 30 man op de wachtlijst staan. Moet dit aanbod niet uitgebreid worden?
Patrick Bennis: “We hebben geen wettelijke verplichting om voldoende aanbod tehebben. Wel is er de verplichting om te anticiperen op vraag en aanbod. Voorzover wij nu kunnen terugzien is er voldoende aanbod. Er zullen ooit wel eens30 man op de wachtlijst staan, maar niet structureel. Kijk, als er iedere dag20 man staan is het een ander verhaal. Maar wij zijn geen Las Vegas. We werkenmet vaste diensten. We kunnen niet even snel bellen en drie extra dealers latenkomen. Dat zou mooi zijn. Minder toernooien is ook het gevolg van vraag enaanbod. Er is wel flexibiliteit op de dag zelf, maar die is minimaal.”
Pieter Salet: “Met het elektronische registratiesysteem nu ook voor cashgames, moet toch makkelijk terug te zien zijn hoeveel wachtenden er in iedere vestiging zijn op welk moment?”

Patrick Bennis: “We kunnen daar inderdaad in terugkijken. Als nietop het hoofdkantoor werk, ben ik in vestigingen om te overleggen en indien nodigin te spelen op dit soort zaken.”

17-03-13 – 10:10 – leon58leon:Goeiendag; voor grote toernooien ( qua deelnemers ) moetpokerliefhebbend Nederland naar België; Frankrijk, Duitsland en de UK. Naasthet gestoei met blauwe enveloppen erna vind ik het slecht dat ik nimmer bij hetHC de ambitie heb ontdekt een dergelijk tournooi in NL neer te zetten. Ik pleitervoor een aantal keren per jaar de BIG NL te spelen.
Dit kan m.i. zelfs vrijsimpel door in alle vestigingen in NL een dag 1 van een 3 daags event teplannen. ( met of zonder de re – enter mogelijkheid) De entree kan gewoon vooreen haalbaar bedrag zeg 330 euro. Alle spelers spelen hetzelfde aantal levelsop dag 1.
De “doorkomers”naar dag 2 spelen zaterdags in de finale vestigingwaar op dag 3 de finale wordt gedraaid. Simpel, duidelijk en zeker weten veeldeelnemers gegarandeerd en dus een aantrekkelijke prijzenpot; in verhouding totde entree.

Patrick Bennis: “We vinden dit een goed punt en hebben het er aleven over gehad intern. We gaan de haalbaarheid hiervan onderzoeken en waarderende suggestie.”

17-03-13 – 12:22 – iTSReTSaM: De Dutch Open heet nog steeds OPEN… Maar zo open is hetnaar mijn mening niet.
Hoe kan Holland Casino mensen zoals mij die in het buitenland wonen tegemoetkomen om toch deel te nemen aan de Dutch Open. Voorheen speelde ik veel HCtoernooien maar ben nu dus niet meer in de gelegenheid, maar ik December wel inNederland.

Patrick Bennis: “Volgens mij is er sprake van een verschil in interpretatievan het woord ‘open’. Dat houdt volgens mij in dat buitenlandse spelers de kanskrijgen om mee te doen. ‘Open’ wil niet zeggen dat je je gewoon kunt inkopen.Bij andere sportwedstrijden zie je dat ook, zoals de Australian Open bijtennis. Die is wel ‘open’ voor buitenlandse spelers, maar dat gaat ook doormiddel van kwalificatierondes. We kunnen Nederlanders die in het buitenlandwonen in deze niet tegemoetkomen. In december zijn er wel satellites naar deDutch Open, dat is één van de manieren om je te plaatsen voor het toernooi.

“We geloven in het concept van de Dutch Open zoals dat nu is.Vergelijk het met de Champions League. Daar kun je je ook voor plaatsen. DeDutch Open is het enige pokertoernooi in Nederland waarvoor je jezelf nietzomaar kunt inkopen. We willen de Dutch Open uitbouwen tot een succes. Nu mogenwinnaars van Series of Poker toernooien, oud winnaars, de top100 van de rankingen enkele spelers die een wild card krijgen, meedoen. Met dat laatste zijn wewel uiterst voorzichtig.”

17-03-13 – 12:59 – rickybarbosa: Voor goede toernooien met mooie prijzenpotten en een goedeblindstructuur moeten we inderdaad naar het buitenland. Hoe kan het datDuitsland wel 3 daagse toernooien kan aanbieden voor 400 euro, en Hollandcasino dit niet kan? Als er betere toernooien georganiseerd worden komen ervanzelf meer bezoekers lijkt me!
Patrick Bennis: “Ik heb geen informatie over het aanbod in Duitsland en de organisatie daar. Wehebben de laatste tijd juist flink aan onze structuur geschaafd en hebbendaarover ook overleg gehad met pokeraars als Marcel Vonk en Lex Veldhuis. Wij blijven wel een casino. We streven nietnaar winst met poker, maar we willen het wel kostendekkend aanbieden. Ik hebgeen inzicht in salarissen/kosten in Duitsland. Wij proberen zelf kwalitatiefgoede toernooien aan te bieden.”

17-03-13 – 18:20 – rodebever: Hallo,
1: Goede zet dutch open in Breda te organiseren, maar daar wilde ze eentoernooi organiseren met meerdere startdagen van een buy in 550 tot 750 euromet 500 man. Dit mocht niet omdat Dutch open exclusief moet zijn. Waarom isdit? Waarom mensen die recreatief spelen niet een kans geven om Nederlandskampioen te worden? Tuurlijk worden er kwalificatie toernooien georganiseerdmaar niet iedereen heeft daar zin en tijd voor.

Patrick Bennis: “Breda is inderdaad een mooie locatie, misschien wel de mooistepokervestiging. Van dat idee van een heel groot toernooi weet ik niets.Recreatieve pokeraars krijgen wel de kans om Nederlands kampioen te worden, danmoeten ze zich via satellites plaatsen. Als je geen zin hebt om in de ChampionsLeague te spelen, dan moet je niet meedoen.”

2: De starttijden zullen allemaal veranderen naar 4 uur in de middag.Waarschijnlijk vanwege de dubbele dienst van het personeel. Maar zijn jullieniet bang dat het aanbod in gevaar komt?
“De starttijden veranderen inderdaad grotendeels naar 16u’s middags, op de Main Events na. Dat doen we om meer uniformiteit in onsaanbod te krijgen. We hebben daarbij wel gekeken naar dienstroosters, maar datwas niet ons eerste doel. We hebben gekeken hoe we zo efficiënt mogelijk eengoed toernooi kunnen neerzetten. Dat gaat niet ten koste van het aanbod, dat wordt zelfsmeer. Een aantal side events begon voorheen pas om 18u, dat wordt nu vroeger.”

3: Regels van mobiel gebruik waarom is dat in elke vestiging anders en waaromwordt hier niet aan gewerkt?

“Zoals ik al eerder aangaf, komt er een heldere regel voor wat betreft hetgebruik van mobiele apparatuur, zodat we met onze tijd meegaan naar de normenvan nu en overal dezelfde regels gehanteerd gaan worden.”

4: Het organiseren van wekelijkse toernooien hebben de vestigingen dit zelf inde hand of wordt dit ook bepaald door het hoofdbureau?

“Het aanbod van de wekelijkse toernooien dat hebben de vestigingen zelfin de hand. We hebben wel kaders aangegeven.De buy-in moet minimaal 30 euro zijn en maximaal 200. Het deelnemersveld magmaximaal 60 spelers zijn. Hierbinnen hebben ze vrijheid. We streven in hetaanbod van de Poker Weekly’s ook naar uniformiteit met bijvoorbeeld dezelfdespeelstructuren.”

5: Waarom staat het casino negatief tegenover poker? Misschien is dit niet zomaar dit gevoel heerst bij veel mensen. Tuurlijk verdient poker minder danroulette of de andere spellen. Maar tijdens een toernooi week zijn er vaakminimaal 150 deelnemers per dag. Deze mensen geven naar mijn idee ook geld uitaan andere spellen in het casino. Daarnaast komt er op finale tafels best watpubliek af. Ik vraag mij dan af of het niet zo is dat tijdens een toernooi weekhet casino in totaliteit meer omzet/winst draait dan in de andere weken?
Ik kan begrijpen dat sommige vragen niet zomaar beantwoord kunnen worden maarik vraag mij gewoon af hoe er gedacht wordt op het hoofdkantoor over poker ende strategie dan wel het doel hiervan.

Patrick Bennis: “Waarom is dat beeld er dat het casino negatief staat tegenover poker? Ik kan niet in een vestigingkomen of er is een enthousiaste brush aanwezig en enthousiaste dealers. Bij de Series of Poker werkende brushes ontzettend lange dagen, er wordt hard gewerkt. Ik begrijp het negatieve beeld niet, ik vinddat jammer.”
Pieter Salet: “Ik vermoed dat een aantal incidenten in de afgelopen jaren verantwoordelijk zijn voor dat beeld. Neem bijvoorbeeld de keren dat wegens de sluitingstijd een toernooi werd afgeraffeld.”
Patrick Bennis: “Dat begrijp ik wel. Ik zie dat alsleermomenten om te komen tot een goed product. We zien poker zeker nietnegatief. Nogmaals, anders zat ik hier ook niet. We nemen poker zeer serieus. Pokergenereert bezoekersaantallen en qua media-aandacht is poker ook sexy. Poker ishartstikke mooi om mee te adverteren en om aan te bieden. We hoeven geen winst te maken op poker, maar kostendekkendwillen we het wel aanbieden. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets als negatief wordtbeschouwd. We willen succesvolle toernooien aanbieden die uitverkocht zijn enwaar spelers het naar hun zin hebben.”

17-03-13 – 20:19 – manufactum:
Zal je ooit weer kunnen zien hoeveel plaatsen beschikbaarzullen zijn, Bij de optie reserveer. Of is dit iets wat altijd zo blijft?

Patrick Bennis: “We zien op dit moment geen aanleiding dit te veranderen. Wat we zagen was dater wel potentie was om toernooien vol te krijgen, maar dat gasten gingenwachten met inschrijven en keken hoe de inschrijving liep. Dat willen we nietmeer, sinds de maatregel zien we ook weer een toename in het spel.”

17-03-13 – 21:09 – WouterG:
De indruk is dat het HC poker als verliesgevend ziet,volgens sommige is dat is zelf door HC medewerkers zo uitgesproken. Is pokerverlies gevend als je extra inkomsten bij horeca, andere spelen en gratisreclame in media meetelt? En zo ja, is er wel eens gedacht om enkele %% uit de prijzenpot te halen zoalsdat bij bijv. sommige ETPs het geval is?
Uit de media hebben we begrepen dat het HC online ambities heeft die eind 2013al met play money van start zouden moeten gaan. Wat zijn de ambities van het HCvoor online poker en kunnen we eind 2013 al freerolls naar live toernooienverwachten?
Als het HC real money online poker gaat aanbieden hoe denken ze dan het tekunnen opnemen tegen online poker reuzen als Pokerstars, Full Tilt, Partypokerenz. als deze ook legaal in Nederland opereren?
Patrick Bennis: “We kijken wel degelijk naar spin-off. We zien poker niet als verliesgevendof winstgevend. We zien poker als een product waar vraag naar is en wat we mooivinden om aan te bieden. We proberen dat kostendekkend te doen. Wat betreft de % uit de prijzenpot: Daar wordt overnagedacht, maar nog niet heel concreet. Het is bij ons bekend dat dat in hetbuitenland gebeurd, we hebben dat in behandeling. Over het online gebeuren heb ik niet heel veel temelden. Mocht het zover komen, dan weten we nu nog niet hoe, waar, wat en inwelke vorm. Dat is nog niet onderzocht. We wachten op Den Haag, hoe het gaatlopen weet niemand op dit moment. Misschien krijgen we wel geen vergunning, hetligt allemaal nog open.”

18-03-13 – 08:42 – Brownydalton:
1. Zijn er nog plannen voor tournooien met groteredeelnemervelden? De tournooien met 100 plaatsen zitten altijd vol, dus er moetmarkt zijn voor een groter speelveld. Enkele echt grote tournooien met een lagebuy-in zijn voor meer recreatieve spelers wellicht interessant.

Patrick Bennis: “Een soortgelijke suggestie werd in een eerdere vraag ook gedaan. We vinden dit een goed punt en hebben het er aleven over gehad intern. We gaan de haalbaarheid hiervan onderzoeken en waarderende suggestie.”

2. Wat gaat holland casino doen voor spelers die graag andere tournooivormen alsNLHE spelen, zoals bijv. omaha (evt hi/lo), stud, horse of mixed plo/holdem? iniedere grotere buitenlandse serie zijn hiervoor meerdere opties, maar innederland kunnen alleen de omahagfans 2x/jaar (!) aanschuiven voor pot limitomaha in een (relatief) dure rebuy? dit is voor een monopolist te weinig naarmijn mening.
“Er wordt op dit moment niet nagedacht over het aanbiedenvan andere varianten dan NLHE. Andere varianten zijn niet populair genoeg. Bijde Utrecht Series of Poker kwamen ik meen 36 spelers voor een €220 PLO rebuytoernooi. Het verleden heeft wel bewezen dat daar geen vraag naar is. Bij deSeries zijn er vaak wel PLO cashgames en in Rotterdam willen ze beginnen meteen wekelijkse PLO tafel. Voor toernooien is de markt niet groot genoeg om ditaan te bieden. Als er al 36 man voor PLO komen, dat zitten bij de anderevarianten Marcel Lüske en twee vrienden aan tafel en verder niemand. Dat er bijde Series wel PLO cashgames worden aangeboden, is ook vraag en aanbod.”

3. Is het wellicht een idee dat er ook een klassementsserie gedaan wordt pervestiging/over alle vestigingen over bijv een weektournooi, of een maandelijksterugkerend tournooi?

“Er zijn wat rankingtoernooien per vestiging, daar zijn zevrij in. Verder hebben we hier geen plannen voor om dit landelijk te regelen. De vestigingen hebben hierin vrijheid.”

4. maandtournooien nog een optie per vestiging? (bijv 1e zaterdag /maand A’dam,1e zondag zandvoort, 2e zaterdag scheveningen etc.) deze zouden dan een ietsbetere structuur kunnen hebben dan de week/avondtournooien en evt ook eenafwijkend format/buyin. de avondtournooien zijn vaak halverwege de avondverworden tot een push/fold spelletje.

“We hebben nu de Series of Pokeren de Poker Weekly’s in de vestigingen. We zijn nu aan het bekijken of nog losse eendaagse toernooien willen toevoegen op bijvoorbeeld feestdagen. Dewekelijkse opzet wordt verder niet veranderd, we streven naar maximaal drieweekly’s per vestiging. Dat het verwordt tot een push/fold spelletje ben ik niet metje eens. Je hebt uiteindelijk wel vier of vijf uur zitten kaarten voor €50+€10fee. Maar het toernooi moet wel weer op tijd klaar zijn voor sluitingstijd.”

5. Vraag aan HC voor de ‘community’: Wat heeft HC van de pokerspelers nodig om hetvoor HC aantrekkelijker te maken het aanbod uit te breiden, aan te kleden etc?

Patrick Bennis: “Meer spelen!
Pieter Salet: “En wellicht klachten melden. Nu het Holland Casino met jou een gezicht krijgt als het gaat om poker, weet iedereen waar ze terecht kunnen met vragen/klachten/opmerkingen.”
Patrick Bennis: “Als mensen ideeën of verbeterpunten hebben, meld het alsjeblieft. Ik zegniet dat we het overnemen, maar we kijken serieus naar ieder idee. Onze ambitieis om steeds beter te worden en hulp van de spelers is daarbij welkom. Wehebben graag feedback van de gasten.”
Pieter Salet: “Is het een idee om dan na een pokertoernooi de spelerseen mail te sturen om een korte enquête in te vullen over het toernooi en debetreffende vestiging. Als ik een pizza online bestel – erg herkenbaar voor veel pokeraars- krijg je een paar uur later een mailtje of je je mening over depizza en afhandeling wil geven. Dat lijkt me bij poker ook te kunnen.”
Patrick Bennis: “Dat is interessant om eens naar te kijken. Het werkt tweekanten op. Als spelers hun klachten niet aan het HC kenbaar maken, dan weten weer dus niet van. Als ik het wel weet, kan ik of proberen dat te verbeteren, ofuitleggen waarom het zo werkt. Neem als voorbeeld de broodjes. In Rotterdammoet je die als speler zelf boven halen bij Take Five en kun je ze niet aan depokertafel bestellen. Dat zorgde voor irritatie. Maar we hebben daarvoorgekozen in Rotterdam, omdat we klachten kregen over de broodjes. Het was koud, erzat geen mosterd bij of noem maar op. Toen hebben we besloten dat mensen zedaar zelf kunnen bestellen en dan wordt het direct vers gemaakt. Dan is hetproduct altijd precies naar wens en dat zien we natuurlijk het liefste.”

Dat waren de lezersvragen. Patrick, namens de pokercommunity bedankt voor dit interview. Mochten er naar aanleiding van het artikel nog vragen zijn, dan weet ik je te vinden. “Graag gedaan. Dit zouden we vaker moeten doen. Eens per half jaar bijvoorbeeld.”